HONDA CRF450R
Motor: Letec
Po kompletní rekonstrukci
CRF450 R 2009 jde tato motorka se stejným základem i do dalšího roku.
Moderní motor disponuje jako jediný dvojitým mazacím systémem, který od
sebe odděluje motorový a převodový olej. Jedinečná je také filosofie
Hondy, co se týče hlavy válce. V té pracuje oproti ostatním jen jedna
vačková hřídel, výfukové ventily hlavy jsou otevírány vidlicovým
vahadlem ventilů. Hned na začátku je u Hondy nápadný upravený systém
dekomprese, neboť oproti předchozímu modelu chytá naprosto bez
problémů. A aby se člověk – jak je dobře známo – lépe soustředil na
novinky u malých CRF 250R, nenajdeme u MX1 motorky žádné větší změny.
Drobnými novinkami jsou uvedení nového software pro elektronické
programování vstřikování paliva a ECU řídící jednotky.
Když si poslechnete motor po těchto menších změnách, je rozdíl
oproti loňskému modelu zřejmý. Rozložení rozsahu otáček ve spodním
spektru bylo dříve slabé, nová CFR jde na věc docela jinak. Ve srovnání
s ostatními motorkami se dostává na střední rozsah otáček docela
rychle. Také problém s náhlým zdechnutím motoru při nízkých otáčkách
byl odstraněn. Toto představuje velké zlepšení oproti motoru loňského
modelu. Honda CRF450R má nejkompaktněji sestavený pohon, který se ukáže
při nižším a středním výkonu s dobrým zátahem, který se až ke špici
srovnává.
Stále spolehlivý motor se dá i přes nové „letecké“
kvality pořád dobře ovládat. K tomu přináší nová CRF snadno
kontrolovatelný rostoucí výkon a precizní, dobře odstupňovanou
převodovku,
aby se dalo i při zatížení bez problémů řadit. Fanoušci Hondy budou
absolutně nadšení poddajným motorem bez jakýchkoliv výkyvů.
Rám: Král zatáček
Stejně
jako loni zůstává CRF 450 nejlehčí motorkou v tomto testu, není tedy
překvapující, že jízdní vlastnosti zůstávají velmi podobné. CRF 450 R
jede docela ztěžka a musí snášet chyby ve směrové stabilitě. Brždění
před zatáčkou ve vysoké rychlosti způsobuje neklidné chování předku
motorky. Při nižších otáčkách je oproti tomu neuvěřitelně dobrá. Kdyby
tady nebyla ještě nová Yamaha, byla by Honda, co se obratnosti týče,
dokonce vítěz. Nicméně ukazuje tendenci prolamování zápěstí
v zatáčkách, na čemž nic nezmění ani tlumič řízení. Také při udržení
stability směru a při rázném brždění před zatáčkami jede motorka oproti
její předchůdkyni více ztěžka, díky čemuž nesklízí tolik pochvaly.
Podvozek a brzdy: Průlom Hondy
Výše zmíněný problém může být částečně odstraněn tím, když člověk jezdí s více statickým
prověšením, ne pod 35 mm. Nicméně i tady musíme potvrdit, že CRF 450R její KYB-
podvozek zlepšila. Oproti vidlici z loňského modelu na tom letošním netuhne tolik zápěstí.
Zadní
tlumiče nás přesvědčily o dobré trakci a staly se nejlepšími tlumiči
v testu. Oproti tomu na tom není zcela dobře pření část. Vidlice na nás
udělala docela dobrý dojem, ale proti zadním tlumičům je příliš měkká,
zabořuje se, což působí na celkovou rovnováhu Hondy. A tak nad námi
může motorka na obzvláště rozbitém terénu zvítězit. Brzdy na Hondě jsou
jak vpředu, tak vzadu dobré, tady není co dodat.
Shrnutí
Honda CRF450R se oproti loňskému roku jednoznačně zlepšila. Ano, rovnováha modelu
2010 pro nás není sice 100 % perfektní. Fenomén těžkého předku však stále existuje. To
způsobuje na rozježděných tratích „neklidné“ chování motorky při brždění. Síla motoru je
obzvláště v nižších a středních otáčkách výborně optimalizována, až se z toho tají dech, ale ani to
nestačí k tomu, aby Honda byla v této části testu nejlepší. Lehká váha přesvědčuje o dobré
ergonomii, dobré pozici sedla a o prvotřídním zpracování. Avšak úspěchy hýčkaná Honda
musí do příštího roku stále pracovat, aby alespoň model 2011 přinesl vítězství v našem testu.
+ nízká váha
+ dobré zpracování
+ ovladatelnost
- potřebné zlepšení rovnováhy
- tuhá spojka